Консульство України в Брно

, Київ 05:30

Міжнародне усиновлення в Україні

Процедура усиновлення дітей

 

Міждержавне усиновлення в Україні здійснюється тільки за участі Міністерства соціальної політики України.

  

Контакти Міністерства соціальної політики України

м. Київ, вул. Еспланадна, 8/10, 01601

тел. (044) 226-24-45, факс (044) 289-00-98; http://www.msp.gov.ua

 

Усиновлення дитини провадиться у її найвищих інтересах для забезпечення стабільних та гармонійних умов її життя.

Усиновлення є самостійним інститутом сімейного права, головним завданням якого є надання дітям-сиротам та дітям, які залишились у силу тих чи інших обставин без батьківського піклування, благополучних умов виховання в сім’ї.

Усиновлення дітей є пріоритетною формою влаштування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Міждержавне усиновлення – є самостійним інститутом міжнародного приватного права, головним завданням якого є надання дітям, що залишились без батьківського піклування, сімейних умов та довгоочікуваних батьків. Тобто, міждержавне усиновлення є підставою для виникнення сімейних відносин як юридичного акту за участю іноземного громадянина.

Після усиновлення дитина урівнюється в особистих і майнових правах з рідними дітьми усиновлювача, його родичами між якими виникають такі ж права і обов’язки, як між родичами за походженням (стаття 232 СК України).

Одночасно усиновлені втрачають особисті та майнові права і звільняються від обов’язків у відношенні до своїх батьків та їх родичів.

Забороняється будь-яка діяльність з усиновлення з метою отримання прибутків.

Відповідно до статті 24 Закону України «Про охорону дитинства» - усиновлення дитини, яка є громадянином України, іноземцями провадиться, якщо були вичерпані всі можливості щодо передачі під опіку, піклування, на усиновлення чи виховання в сім'ї громадян України.

Посередницька, комерційна діяльність щодо усиновлення дітей, передання їх під опіку, піклування чи на виховання в сім'ї громадян України, іноземців або осіб без громадянства забороняється.

Статтею 212 СК України визначено, перелік осіб, які не можуть бути усиновлювачами:

1) обмежені у дієздатності;

2) визнані недієздатними;

3) позбавлені батьківських прав, якщо ці права не були поновлені;

4) були усиновлювачами (опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями) іншої дитини, але усиновлення було скасовано або визнано недійсним (було припинено опіку, піклування чи діяльність  прийомної  сім'ї  або  дитячого будинку сімейного типу) з їхньої вини;

5) перебувають на обліку або на лікуванні у психоневрологічному чи наркологічному диспансері;

6) зловживають спиртними напоями або наркотичними засобами;

7) не мають постійного місця проживання та постійного заробітку (доходу);

8) страждають на хвороби, перелік яких затверджений Міністерством охорони здоров'я України;

9) є іноземцями, які не перебувають у шлюбі, крім випадків, коли іноземець є родичем дитини;

10) були засуджені за злочини проти життя і здоров'я, волі, честі та гідності, статевої свободи та статевої недоторканості особи, проти громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів, а також за злочини, передбачені статтями 148, 150, 150-1, 164, 166, 167, 169, 181, 187, 324, 442 Кримінального кодексу України, або мають непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість за вчинення інших злочинів;

11) за станом здоров'я потребують постійного стороннього догляду;

12) є особами без громадянства;

13) перебувають у шлюбі з особою, яка відповідно до пунктів 3-6, 8 і 10 цієї статті не може бути усиновлювачем.

Крім того не можуть бути усиновлювачами інші особи, інтереси яких суперечать інтересам дитини.

 

Процедура усиновлення дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, яка проживає в Україні, іноземцями та громадянами України, які проживають за межами України, складається з таких кроків:

  1. Збір документів в країні свого проживання.
  2. Реєстрація для подачі документів.
  3. Подання до Мінсоцполітики пакету документів.
  4. Постановка на облік кандидатів в усиновлювачі.
  5. Отримання запрошення на співбесіду для ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути усиновленими.
  6. Співбесіда в Департаменті захисту прав дітей та усиновлення Мінсоцполітики. Ознайомлення з інформацією про дітей, які можуть бути  усиновленими.
  7. Отримання направлення для знайомства та встановлення контакту з дитиною.
  8. Знайомство з дитиною за місцем її проживання.
  9. Подання до служби у справах дітей заяви про бажання усиновити дитину.
  10. Отримання в службі у справах дітей висновку про доцільність усиновлення та відповідність його інтересам дитини.
  11. Подання документів до Мінсоцполітики для отримання згоди на усиновлення дитини.
  12. Отримання згоди Мінсоцполітики на усиновлення дитини.
  13. Подання заяви і документів до суду. Судове засідання щодо розгляду питання усиновлення.
  14. Отримання рішення суду про усиновлення дитини.
  15. Оформлення нового свідоцтва про народження дитини в органах реєстрації актів цивільного стану.
  16. Передача дитини усиновлювачам.
  17. Оформлення усиновленій дитині виїзних документів для постійного проживання за кордоном (паспорт громадянина України для виїзду зва кордон).
  18. Постановка усиновленої дитини на консульський облік в країні проживання.

 

1.   Усиновлення громадянами України, які проживають за межами України, та іноземцями дитини-громадянина України, що проживає в Україні

Облік громадян України, які проживають за межами України, та іноземців, які бажають усиновити дитину, що проживає в Україні, здійснює Мінсоцполітики.

 

Порядок та умови прийому громадян України, які проживають за межами України, та іноземців, які бажають усиновити дитину в Україні, для подання ними справ визначає Мінсоцполітики.

Громадяни України, які проживають за межами України, та іноземці, які бажають усиновити дитину, що проживає в Україні, подають до Мінсоцполітики справу, яка складається з таких документів:

1) заява про взяття на облік кандидатів в усиновлювачі, засвідчена нотаріально;

2) копія паспорта або іншого документа, що посвідчує особу, у чотирьох примірниках;

3) висновок компетентного органу країни проживання, який підтверджує можливість заявників бути усиновлювачами (у трьох примірниках). У висновку зазначаються адреса, житлово-побутові умови (кількість спальних кімнат, наявність умов для проживання дитини), біографічні дані, склад сім’ї (кількість осіб, які проживають разом із заявником, ступінь родинного зв’язку, наявність власних дітей), ставлення заявників до усиновлення, проходження підготовки з питань прийняття та виховання усиновленої дитини, попереднє ознайомлення з вимогами щодо усиновлення дитини-сироти, дитини, позбавленої батьківського піклування, в Україні, інформація щодо раніше усиновлених дітей, їх стан здоров’я, розвиток, виховання, умови проживання, перебування в сім’ї після усиновлення дитини під соціальним супроводженням. Висновок повинен містити рекомендації щодо кількості, віку та стану здоров’я дітей, яких можуть усиновити заявники. Рекомендації щодо стану здоров’я дитини зазначаються у разі, коли заявникам рекомендовано усиновлення дитини-інваліда, яка страждає на хворобу, внесену до затвердженого Міністерством охорони здоров'я України переліку захворювань, які дають право на усиновлення дитини без дотримання строків її перебування на обліку в Мінсоцполітики, а також дітей віком до п’яти років.

У висновку також зазначається інформація про наявність (відсутність) рішень суду щодо визнання заявників недієздатними, позбавлення їх батьківських прав, скасування усиновлення або визнання його недійсним, відібрання у них дітей, а також про факти відмови заявників від виховання власних чи раніше усиновлених дітей.

У разі видачі висновку недержавним органом до нього додається:

засвідчений нотаріально документ, що містить інформацію про акредитацію агентства з питань усиновлення дітей на території іноземної держави (за наявності);

копія ліцензії (до кожного екземпляра висновку) на провадження таким органом діяльності, пов’язаної з усиновленням;

засвідчена нотаріально копія документа, що підтверджує факт укладення договору між усиновлювачами та відповідним агентством з питань усиновлення дітей на території іноземної держави (за наявності), із зазначенням інформації щодо забезпечення агентством та усиновлювачами своєчасного звітування, інформування консульської установи чи дипломатичного представництва України про будь-які надзвичайні випадки, в тому числі зміну місця проживання дитини, виникнення можливості скасування усиновлення або передачі на виховання усиновленої дитини іншим іноземцям, закладам для дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, відібрання в усиновлювачів дитини, порушення прав та законних інтересів дитини, нещасні випадки, смерть дитини тощо.

Іноземцям, які постійно проживають на території України, що підтверджується посвідкою на постійне проживання в Україні, виданою територіальними органами чи підрозділами Державної міграційної служби України, висновок готує служба у справах дітей за місцем їх проживання;

4) дозвіл компетентного органу країни проживання заявників на в'їзд і постійне проживання усиновленої дитини, крім громадян України, які проживають за межами України, та іноземців, які проживають на території країни, з якою Україна має безвізовий режим;

5) зобов’язання заявника нотаріально засвідчене (у двох примірниках), адресоване Мінсоцполітики та консульській установі чи дипломатичному представництву України:

6) засвідчена нотаріально письмова згода другого з подружжя на усиновлення дитини із зазначенням причини усиновлення тільки одним із подружжя (у разі усиновлення дитини одним із подружжя), якщо інше не передбачено законодавством;

7) довідка з місця роботи про заробітну плату за останні шість місяців або копія декларації про доходи за попередній календарний рік, засвідчена органом, який її видав або нотаріально;

8) засвідчена нотаріально копія документа про шлюб, зареєстрований в компетентних органах країни (у двох примірниках);

9) висновок про стан здоров'я кожного заявника, складений за формою згідно здодатком 3 Порядку;

10) довідка про перевірку на території країни проживання фактів наявності чи відсутності судимості для кожного заявника, видана компетентним органом країни проживання;

11) засвідчена нотаріально копія документа, що підтверджує право власності або користування житловим приміщенням, із зазначенням його загальної і житлової площі та кількості спальних кімнат;

12) засвідчена нотаріально письмова згода заявника, який є іноземцем, на отримання інформації про нього в Генеральному секретаріаті Інтерполу та правоохоронних органах держави, громадянином якої є іноземець, та держави, на території якої він проживає (у двох примірниках), на строк до досягнення усиновленою дитиною вісімнадцяти років.

13) виданий компетентним органом країни проживання заявника за встановленою формою документ або в разі його відсутності засвідчена нотаріально письмова згода заявника на отримання та обробку персональних даних про нього та усиновлену дитину в усіх компетентних органах країни проживання (у трьох примірниках) на строк до досягнення усиновленою дитиною вісімнадцяти років;

14) інформація компетентного органу країни проживання заявника та інформація консульської установи чи дипломатичного представництва України про своєчасність (несвоєчасність) подання звітів та наявність (відсутність) фактів неналежного виконання обов’язків усиновлювачем, який є іноземцем або громадянином України, що постійно проживає за межами України, у разі повторного усиновлення на території України.

У разі усиновлення дитини одним із подружжя документи, передбачені підпунктами 2, 9, 10, 12 і 13 цього пункту подаються кожним з подружжя.

Нотаріально засвідчені заяви про розмір заробітної плати чи інших доходів заявників, наявність у них майна чи права користування майном, інші заяви не замінюють документів, зазначених у цьому пункті.

Справа приймається Мінсоцполітики, якщо в ній є всі документи, зазначені у пункті 33 Порядку.

Документи, передбачені підпунктами 1, 3, 5-7, 9, 10, 12-14 пункту 33 Порядку, подаються в оригіналах. У разі коли оригінал документа зберігається органом, який його видав (про що повинно бути зазначено в самому документі), подається його копія, нотаріально засвідчена.

Документи, передбачені пунктом 33 Порядку, оформляються в країні проживання заявників. Іноземці, які постійно проживають на території України, що підтверджується посвідкою на постійне проживання в Україні, виданою територіальними органами чи підрозділами Державної міграційної служби України, оформляють документи на території України. Іноземці, які тимчасово проживають на території України, оформляють документи в країні постійного проживання.

Кожен документ (крім копії паспорта або іншого документа, що посвідчує особу), зазначений у пункті 33 Порядку, а також будь-яка заява, звернення громадян України, які проживають за межами України, та іноземців з питань, що стосуються усиновлення, підлягають легалізації у відповідній закордонній дипломатичній установі України, якщо інше не передбачено міжнародними договорами України, і подаються до Мінсоцполітики разом з їх перекладом на українську мову, що засвідчується в установленому порядку.

Заяви і звернення іноземців, які на законних підставах перебувають на території України, складаються українською мовою та засвідчуються нотаріусом.

Заяви, звернення, які оформлені з порушенням вимог 33 пункту Порядку, розгляду не підлягають.

Строк дії документів, зазначених у пункті 33 Порядку, крім документів, зазначених у пунктах 12 і 13 цього Порядку, становить один рік від дати їх видачі, якщо інше не передбачено законодавством країни (про що зазначається в документі), в якій вони видані.

На день подання документів Мінсоцполітики строк їх подальшої дії повинен становити не менш як шість місяців.

У разі коли строк дії документів за законодавством країни, яка їх видала, становить менш як шість місяців, на день подання до Мінсоцполітики вони повинні бути дійсними.

Після того, як справа сформована, слід особисто або через представника зареєструватись для її подачі. Реєстрація відбувається у Мінсоцполітики за адресою: м.Київ, вул. Еспланадна, 8/10, 01601, тел. (044) 226-24-45, факс (044) 289-00-98; http://www.msp.gov.ua, за наявності висновку компетентного органу країни проживання, який підтверджує можливість заявників бути усиновлювачами (пункт 3 вищезазначеного переліку документів). У день згаданої реєстрації заявникам або їх представникам повідомляється про дату подання справи.

Потім справа подається особисто заявником або його представником до Мінсоцполітики за вищезазначеною адресою. Зверніть увагу, що справа подається в окремій папці, на титульній сторінці якої зазначаються країна проживання, прізвище та повне ім’я заявника, а на звороті титульної сторінки - перелік поданих документів, підписаний заявником або його представником. У правому верхньому куті першої сторінки кожного документа зазначається порядковий номер цього документа відповідно до переліку. Для зручності користування та належного зберігання справи подаються у папках відповідних кольорів: Ізраїль, Канада - білий, Іспанія - блакитний, Італія - зелений, Німеччина - синій, США - червоний, Франція - жовтий, інші країни - фіолетовий.

 

УВАГА! Мінсоцполітики не приймає до розгляду справи, що надійшли поштою.

 


Mezinárodní adopce

Osvojení dětí je prováděno v nejlepším zájmu dítěte zajistit stabilní a harmonické podmínky jeho života.

Záležitosti mezinárodního  osvojování dětí na Ukrajině se řídí následujícími právními předpisy a úmluvami:

  • Vídeňská úmluva o diplomatických stycích z roku 1961, a na konzulárních stycích z roku 1963, s přihlédnutím k právním předpisům v hostitelských zemích;
  • Konzulárním statutem Ukrajiny;
  • Zákon Ukrajiny, O informacích;
  • Zákon Ukrajiny, O státním občanství Ukrajiny č. 2235-III z 18. 1. 2001;
  • Zákon о rodině Ukrajiny;
  • Trestní zákoník Ukrajiny;
  • Občansko - správní zákoník Ukrajiny;
  • Zákon Ukrajiny, O řádu výjezdů a příjezdů na Ukrajinu občanů Ukrajiny č. 3857-XII z 21. 1. 1994;
  • Postup v uskutečňování osvojení, za účelem monitorování dodržování práv osvojených dětí, schválený usnesením č. 905 vlády Ukrajiny z 8. 10. 2008;
  • Usnesení č. 1045 vlády Ukrajiny z 03. 11. 2010 (novelizace usnesení výše);
  • Pravidla zahraničních diplomatických institucí Ukrajiny, konzulární evidence občanů Ukrajiny s trvalým nebo dočasným pobytem v zahraničí a děti - občanů Ukrajiny osvojených cizinci nebo občany Ukrajiny s pobytem v zahraničí (Usnesení MZV Ukrajiny č. 337 ze 17. 11. 2011 (registrováno Ministerstvem spravedlnosti Ukrajiny);
  • Nařízení o notářských zápisech diplomatických misí a konzulárních úřadů Ukrajiny, schválené usnesením Ministerstva spravedlnosti Ukrajiny a Ministerstva zahraničních věcí Ukrajiny z 27. 12. 2004 č. 142/5/310;
  • Instrukce pro legalizaci konzulárních úředních dokumentů na Ukrajině a v zahraničí, schválené usnesením č. 113 Ministerstva zahraničních věcí Ukrajiny z 04. 06. 2002;
  • Úmluva o zrušení požadavku ověřování cizích veřejných listin, z roku 1961;

Vládním nařízením č. 346 z 28. 3. 2011 byl zrušen vládní orgán pro osvojování a ochrany dětí. Kompetence této zrušené instituce přešly na Ministerstvo sociální politiky Ukrajiny.

Mezinárodní adopce je nadále výhradně spravována Ministerstvem sociální politiky Ukrajiny.

Občané Ukrajiny, kteří pobývají mimo Ukrajinu a cizinci, kteří si chtějí osvojit dítě, které žije na Ukrajině, podávají tyto dokumenty Ministerstvu sociální politiky Ukrajiny:

1) Žádost o registraci kandidátů pro přijetí, notářsky ověřené;

2) Kopie pasu nebo jiného průkazu totožnosti (ve dvou vyhotoveních);

3) Osvědčení vydané příslušným orgánem samosprávy místa bydliště, které potvrzuje možnost osvojení dítěte zájemci (ve třech vyhotoveních) s uvedením adresy, jeho životních a bytových podmínek (počet pokojů, životní podmínky pro prospívání dítěte), životopisné údaje, složení rodiny (vlastní děti a jiné informace). Osvědčení by mělo obsahovat doporučení počtu, věku a zdravotního stavu dětí, které by si byl žadatel schopen osvojit. Jestliže bylo osvědčení vydáno nestátní institucí, tak se přikládá kopie licence pro provozování činností či služeb spojených s osvojováním dětí;

4) Povolení příslušného orgánu země pobytu žadatele pro vstup a trvalý pobyt osvojovaného dítěte v zemi žadatele, s výjimkou občanů Ukrajiny, kteří žijí mimo území Ukrajiny a cizinců pobývajících v zemi, s níž má Ukrajina bezvízový režim;

5) Povinnost žadatele notářsky ověřená (ve dvou vyhotoveních), adresovaná Ministerstvu sociální politiky Ukrajiny a konzulárnímu úřadu Ukrajiny:

- do jednoho měsíce od vstupu do země bydliště přihlásit dítě na příslušném konzulárním úřadě nebo diplomatické mise Ukrajiny (s uvedením názvu instituce, její adresy);

- zajistit právo osvojeného dítěte na občanství Ukrajiny do věku 18 let;

- poskytovat konzulárnímu úřadu nebo diplomatické mise Ukrajiny nejméně jednou ročně během prvních tří let od osvojení a následně každé tři roky do věku osmnáct let zprávu o životní podmínky a zdravotní stav osvojence ve formátu podlepřílohy č. 5 (nejlépe do 1. února, v České republice - v češtině);

- umožňovat zástupci konzulárního úřadu nebo diplomatické misi Ukrajiny komunikovat s dítětem;

- podavat zprávu na konzulát nebo zastupitelský úřad Ukrajiny o změně místa bydliště osvojence;

- do 20 pracovních dnů, informovat konzulární úřad nebo diplomatickou mise Ukrajiny o předaní osvojence k jiným osvojitelům nebo institucí pro sirotky a děti bez rodičovské péče;

- nejpozději do tří dnů informovat konzulární úřad nebo diplomatickou misi Ukrajiny o případech porušení práv adoptovaného dítěte, stejně jako nehod s dítětem a její smrti.

Povinnost by se měla uvádět adresu místa pobytu žadatele (je-li k dispozici několik - uvedest každou z nich), číslo pasu, telefonní číslo a e-mailovou adresu;

6) Notářsky ověřený souhlas druhého z manželů s osvojením dítěte (v případě osvojení dítěte jedním z manželů), jestliže není zákonem určeno jinak;

7) Potvrzení o příjmech ze závislé činnosti za posledních šest měsíců nebo daňové přiznání za předchozí kalendářní rok, originál nebo notářsky ověřené;

8) Notářsky ověřená kopie oddacího listu registrovaného příslušným orgánem (ve dvou vyhotoveních);

9) Osvědčení o zdravotním stavu každého žadatele, vypracované ve formátu podle přílohy č. 3;

10) Výpis z trestního rejstříku vydaný příslušným orgánem země pobytu;

11) Notářsky ověřená kopie dokladu osvědčujícího vlastnictví nebo užívání bytu, s uvedením jeho celkové a obytné výměry a počtů pokojů;

12) notářsky ověřený písemný souhlas žadatele na získaní informace o něj v generálním sekretariátu Interpolu a prislušných orgánéch ČR (ve dvojím vyhotovení) do dosažení 18. roku věku dítěte.

13) ověřeným písemný souhlas žadatele na zpracování osobních údajů, které se ho týkají a osvojeného dítě v zemi bydliště (v trojím vyhotovení)  až do dosažení 18. roku věku dítěte;

14) Informace příslušného orgánu v zemi bydliště žadatele a informacé konzulátu nebo zastupitelského úřadu Ukrajiny o nedodržení podávání zpráv a o nesprávnéým plnění povinností osvojitele, který je cizincem nebo občanem Ukrajiny, trvale bytem mimo území Ukrajiny, v případě opakovaného osvojení ditěte na území Ukrajiny.

Postup osvojování a dohlíženi na práva osvojených dětí, schválený usnesením vlády Ukrajiny č 905 z 8. 10. 2008, dostupný na webu: http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/905-2008-п/page 

Občané Ukrajiny, kteří pobývají mimo Ukrajinu a cizinci, kteří chtějí osvojit dítě, žijící na Ukrajině, se obracejí na Ministerstvo sociální politiky Ukrajiny.

Adresa: ul. Desiatynna 14, Kyjev, PSČ 01025, Ukrajina;

Tel. (044) 278-52-32, 278-52-31;  Fax (044) 279-11-13; E-mail: dity@msms.gov.ua


Консульство України в Брно (Чеська Республіка)
Адреса:

Чеська Республіка 60200, Брно, вул. Барвічова 56, 

Переглянути на мапі 

Телефон: + 420 541 216 973 (консультації по телефону крім вихідних та святкових днів з 08:30 до 12:00); гаряча лінія (прохання телефонувати виключно в разі загрози життю чи загибелі громадян України): + 420 774 898 569
Факс: +420 541 216 972
Ел. пошта: gc_czb@mfa.gov.ua
Веб-сайт: http://brno.mfa.gov.ua
Графік роботи:

Години роботи: 08:00 – 17:00, Пн - Пт, вихідні дні: субота, неділя

Графік прийому відвідувачів з консульських питань:

понеділок, середа, п´ятниця

прийом відвідувачів з паспортних питань, вчинення нотаріальних дій, постановка на тимчасовий / постійний консульський облік, оформлення віз для в'їзду в Україну

08:30 - 12:00

видача документів 

13.00 - 14.00

вівторок

розгляд заяв щодо отримання дозволу на виїзд на постійне проживання в ЧР, розгляд клопотань про вихід з громадянства України, реєстрація набуття громадянства України

08:30 - 12:00

четвер

прийом за попереднім записом громадян України певних категорій (інваліди, вагітні, тяжкохворі)

08:30 - 12:00

Консульська допомога громадянам України надається також у неприйомний час у разі надзвичайних подій (техногенні катастрофи, природні катаклізми, теракти, масові заворушення, поранення/загибель громадян України, інші випадки, які загрожують життю чи здоров’ю наших співвітчизників).

Межі консульського округу:

Злінський край, Моравсько-Сілезький край, Оломоуцький край, Пардубіцький, Південно-Моравський край, край Височина

Примітки:

Святкові та неробочі дні (відповідно до ст. 73 Кодексу законів про працю):


7 сiчня - Рiздво Христове 

8 березня - Мiжнародний жiночий день 

1 травня - День мiжнародної солiдарностi трудящих 

9 травня - День Перемоги 

28 червня - День Конституцiї України 

24 серпня - День незалежностi України

14 жовтня - День Захисника України

25 грудня - Різдво Христове за Григоріанським календарем


Консульські питання